SPIS TREŚCI
CO NALEŻY ZMIENIĆ W TANNOY MONITOR GOLD
Tannoy Monitor Gold to wyjątkowe przetworniki, ale podobnie jak w przypadku innych vintage’owych głośników, ich dźwięk jest ograniczony przez jakość komponentów elektronicznych użytych w zwrotnicy. Modernizacje opisane poniżej poprawiają jakość dźwięku jaki możemy uzyskać z tych przetworników. Modernizacje te nie są one tanie, ale możemy użyć tańszych kondensatorów i osiągnąć podobny poziom ulepszeń. Najsłabszym punktem zwrotnicy Tannoy Monitor Gold są kondensatory elektrolityczne, a ich wymiana przyniesie największą poprawę dźwięku. Wymiana rezystorów nie jest konieczna, ale użycie wysokiej jakości, bezindukcyjnych rezystorów na pewno nie zaszkodzi. Oryginalne cewki nie są najlepsze, ale trudno byłoby znaleźć idealne zamienniki, dlatego nie zawracałem sobie głowy ich wymianą. Kable i wtyki są stosunkowo słabej jakości, więc zalecałbym ich wymianę. Zwrotnice są dobrze wykonane, ale składają się z komponentów dostępnych w latach 60tych. Warto też pamiętać, że brytyjskie sprzęty vintage mogą być pełne niespodzianek, a wartości komponentów nie zawsze pokrywają się ze schematami. Dobrze jest mieć pod ręką miernik LCR.
PROCES MODERNIZACJI
Zwrotnice
Ze względu na ograniczoną przestrzeń w oryginalnych obudowach zwrotnic Tannoy Monitor Gold, zdecydowałem się zbudować je od nowa, używając jedynie oryginalnych cewek i wymieniając pozostałe części na nowe lepszej jakości komponenty. Zwrotnice zostały zbudowane na płytach MDF o grubości 10 mm, z wykorzystaniem pozłacanych listew do montażu Jantzen Audio oraz materiałów tłumiących pod każdym komponentem. Wszystkie oryginalne kondensatory zostały zastąpione dopasowanymi parami kondensatorów Jantzen Audio Superior Z-Caps. Rezystory wymieniłem na bezindukcyjne rezystory Mills MRA12. Całe okablowanie zostało zastąpione kablami QED Silver Anniversary XT (posrebrzana miedź OFC). Oryginalne regulatory barwy pozostały na swoim miejscu, z zamiarem wykorzystania ich do dostosowania dźwięku do mojego pomieszczenia odsłuchowego, a następnie wykonania stałego połączenia w pożądanej pozycji.
Złącza i Wtyczki
Wszystkie gniazda i wtyki zostały wymienione na niskooporowe, 4-pinowe, pozłacane złącza XLR Neutrik. Gniazda zamontowano na przetwornikach przy użyciu okrągłych adapterów ze sklejki oraz istniejących otworów na śruby. Wewnętrzne okablowanie przetwornika zastąpiono posrebrzanymi kablami OFC. Lutowanie przewodów o stosunkowo dużej średnicy może być trudne w wąskich przestrzeniach, dlatego zawsze ważne jest, aby zabezpieczyć tył membrany, jeśli lutowanie odbywa się blisko przetwornika.
Tuby Przetworników Wysokotonowych
Wszystkie vintage’owe urządzenia są podatne na starzenie, a Monitor Gold nie stanowią wyjątku. Widziałem wiele tych przetworników z białym osadem wewnątrz metalowych tub wysokotonowych, co jak przypuszczam jest wynikiem połączenia brytyjskiej wilgotnej pogody oraz niezabezpieczonej niczym metalowej tuby. Niewiele osób tam zagląda, ponieważ siatkowa osłona przeciwpyłową sporo ogranicza widoczność. Ze względu na moje pedantyczne podejście, zawsze kukam tam, gdzie „zdrowo myślący” ludzie tego nie robią… Moje Monitor Gold również miały cienką warstwę tego białego osadu. Ponieważ te głośniki były kupione z zamiarem długoterminowego użytkowania, postanowiłem oczyścić osad i pomalować tuby wysokotonowe na złoto, aby ochronić je na przyszłe lata. Magnesy wraz z tubami były stosunkowo łatwe do demontażu (uwaga – ważne jest, aby zaznaczyć dokładne położenie magnesu względem kosza głośnika przed jego zdjęciem). Magnesy zostały owinięte grubą czarną folią, a wszystkie szczeliny dokładnie zabezpieczone taśmą. Osad w tubach został oczyszczony przy użyciu mini piaskarki. Tuby zostały następnie pomalowane sprayem na złoto (otwory zostały zabezpieczone małymi drewnianymi kołkami, aby zapobiec ich zatkaniu farbą). Magnesy zamontowałem z powrotem na koszach dokładnie w tej samej pozycji, w której były zamontowane przed demontażem.
LISTA KOMPONENTÓW I CENNIK
Poniższa tabela zawiera zestawienie części wraz z cenami, niezbędnych do wykonania opisanej powyżej modernizacji. Ceny były aktualne w momencie publikacji tego artykułu.
Czas Wykonania: | 20 h |
Koszt Całkowity: | 1834 zł |
Kondensatory | Oryginalna pojemność | Zamienniki | Ilość | Cena Za Sztukę | Cena Całkowita |
Jantzen Audio Superior Z-Cap | 16μF | 15μF 1μF |
2 | 223 zł 50 zł |
446 zł 100 zł |
Jantzen Audio Superior Z-Cap | 6,8μF | 6,8μF | 2 | 125 zł | 250 zł |
Jantzen Audio Superior Z-Cap | 3,3μF | 3,3μF | 2 | 81 zł | 162 zł |
Jantzen Audio Superior Z-Cap | 1,5μF | 1,5uF | 2 | 59 zł | 118 zł |
1.076 zł |
Rezystory | Oryginalna Rezystancja | Zamienniki | Ilość | Cena Za Sztukę | Cena Całkowita |
Mills MRA12 | 50Ω | 51Ω | 2 | 24 zł | 48 zł |
Mills MRA12 | 20Ω | 20Ω | 2 | 24 zł | 48 zł |
Mills MRA12 | 10Ω | 10Ω | 2 | 24 zł | 48 zł |
144 zł |
Pozostałe Części | Szczegóły | Jednostka | Ilość | Cena Za Zztukę | Cena Całkowita |
Linka PTFE ø0.91mm2 | Posrebrzana Miedź Beztlenowa | 0,3 m | 2 | 19 zł | 38 zł |
Listwa do montażu zwrotnic Jantzen Audio | Pozłacana | Sztuka | 2 | 50 zł | 100 zł |
Kabel QED Silver Anniversary XT | Posrebrzana Miedź Beztlenowa | 1 m | 10 | 35 zł | 350 zł |
Wtyk Neutrik 4P XLR NC4FXX-B | Pozłacany | Sztuka | 2 | 34 zł | 68 zł |
Gniazdo Neutrik 4P XLR NC4MPB | Pozłacane | Sztuka | 2 | 29 zł | 58 zł |
614 zł |
Wykonano: Sierpień 2012 | Opublikowano: Grudzień 2014