SPIS TREŚCI
CO NALEŻY MODERNIZOWAĆ W CELESTION DITTON 66
Pierwszym i najważniejszym krokiem jest wymiana kondensatorów. Zwrotnica Celestion Ditton 66 była wykonana z komponentów dostępnych w latach 70tych, co zazwyczaj oznacza elektrolityczne kondensatory niskiej jakości (z wyjątkiem sekcji wysoko-tonowej). Sytuację pogarsza fakt, że te kondensatory mają często spore odchylenia od specyfikacji – niektóre nawet o 20%. Dobra wiadomość jest taka, że nie trzeba używać kondensatorów z najwyższej półki, aby osiągnąć dobre efekty. Dobrej jakości kondensatory foliowe, które mieszczą się w specyfikacji, będą wystarczające. Zmiana okablowania wewnętrznego i modernizacja terminali głośnikowych to także dobra rzecz, choć trudno powiedzieć, czy przynosi to słyszalne korzyści. Na pewno jednak nie pogorszy to sytuacji. Ponieważ kupione przeze mnie Celestion Ditton 66 były przez wiele lat używane w sklepie HiFi jako ich głośniki referencyjne, były dosyć poobijane (więcej o ich historii można znaleźć w mojej recenzji Celestion Ditton 66). W związku z tym opis mojej aktualizacji obejmuje nie tylko modernizację zwrotnicy, ale także renowację obudów.
PROCES MODERNIZACJI ZWROTNIC W CELESTION DITTON 66
Ze względu na duże odchylenia od specyfikacji w oryginalnych kondensatorach zwrotnicy Celestion Ditton 66, postanowiłem wymienić je na nowe. W Internecie można znaleźć wiele pozytywnych opinii na temat zastąpienia oryginalnych kondensatorów kondensatorami foliowymi Solen, więc zdecydowałem się na te kondensatory. Może nie są to kondensatory najwyższej klasy, ale są napewno znacznie lepsze od kondensatorów elektrolitycznych, a ponadto mieszczą się w tolerancji 5%. Wszystkie kondensatory umieściłem na podkładkach z filcu, aby tłumić drgania. Do połączeń na zwrotnicach i wymiany starych przewodów głośnikowych użyłem kabli QED Silver Anniversary. Standardowe terminale zastąpiłem pozłacanymi terminalami głośnikowymi. Wszystkie połączenia wykonałem lutem srebrnym WBT. Początkowo zaktualizowałem tylko jedną zwrotnicę, aby sprawdzić, czy słyszę różnicę. Podłączyłem oba głośniki w trybie mono (tak, aby każdy odtwarzał ten sam sygnał) i przełączałem między nimi. Modernizacja przyniosła znacznie większą różnicę, niż się spodziewałem. Krótko mówiąc, głośnik ze zmodernizowaną zwrotnicą brzmiał o wiele czyściej, bardziej szczegółowo i angażująco. Byłem bardzo zaskoczony, bo nie spodziewałem się tak znaczących ulepszeń. Przełożyłem nawet zwrotnice między głośnikami, aby upewnić się, że różnica wynika z modernizacji zwrotnicy a nie z potencjalnych różnic miedzy samymi przetwornikami głośnikowymi. Znów ten sam efekt – znacznie poprawiony dźwięk. Udałem się więc pośpiesznie do warsztatu, aby zmodernizować drugą zwrotnicę.
PROCES RENOWACJI OBUDOWY CELESTION DITTON 66
Po zmodernizowaniu obydwóch zwrotnic oraz całego okablowania w Celestion Ditton 66, mogłem zająć się obudowami. Poniszczone obudowy nie wyglądała zbyt obiecująco, ale że nie paliłem się do zbudowania nowych skrzynek, zdecydowałem się na renowację oryginalnych obudów. W wielu miejscach fornir był mocno uszkodzony, a a do tego kilka rogów było zniszczonych. Do wypełnienia ubytków i odbudowy rogów użyłem mieszanki pyłu drzewnego i żelu celulozowego. Stary lakier został zeszlifowany. Ze względu na niedoskonałości w fornirze nałożyłem dwie warstwy bejcy, a następnie kilka warstw lakiero-bejcy. Oryginalne paski z pianki na przednim panelu zastąpiłem 1-milimetrowymi paskami z filcu. Na dole każdego głośnika zamontowałem cztery kolce, aby zapewnić lepszą izolację. Wszystkie metalowe elementy używane na zewnątrz do mocowania głośników zostały oczyszczone i pomalowane na czarno. Nie zajmowałem się oryginalnymi maskownicami, ponieważ nie są najlepszej jakości i nie planowałem używać ich przy odsłuchach.
Ze względu na konieczność nałożenia wielu warstw lakiero-bejcy, mój wybór kolorystyczny trochę nie wypalił. Powiedzmy tylko, że jedynie osoby ze specyficznym gustem będą w stanie docenić kolor tych głośników ;). Pomimo tego, moje obudowy Celestion Ditton 66 wyglądają znacznie schludniej niż przed renowacją. Niestety charakter forniru nie jest już widoczny ale faktura drewna nadal przebija się przez lakier.
LISTA KOMPONENTÓW I CENNIK
Poniższa tabela zawiera zestawienie części wraz z cenami, niezbędnych do przeprowadzenia opisanej powyżej aktualizacji. Ceny były aktualne w momencie publikacji tego artykułu.
Czas Wykonania: | 26 h |
Koszt Całkowity: | 930 zł |
Kondensatory | Oryginalna pojemność | Zamienniki | Ilość | Cena Za Sztukę | Cena Całkowita |
Solen 400V | 72μF | 70μF 2μF |
4 | 79 zł 9 zł |
316 zł 36 zł |
Solen 400V | 4μF | 4μF | 2 | 12 zł | 24 zł |
Solen 400V | 6μF 24μF |
30μF | 2 | 42 zł | 84 zł |
Solen 400V | 1.5μF 1.5μF 1uF |
4μF | 2 | 12 zł | 24 zł |
Solen 400V | 1.5μF 1.5μF 1.5μF 1.5μF |
6μF | 2 | 14 zł | 28 zł |
512 zł |
Pozostałe części | Szczegóły | Jednostka | Ilość | Cena Za Sztukę | Cena Całkowita |
Kable QED Silver Anniversary | Posrebrzana Miedź Beztlenowa | 1 m | 3 | 35 zł | 105 zł |
Terminale Głośnikowe | Pozłacane | Sztuka | 4 | 13 zł | 52 zł |
Kolce Pod Kolumny | M8 | Opakowanie | 1 | 42 zł | 42 zł |
Taśma Redukująca Skrzypienie | 4000x25x1mm | 1 m | 4 | 9 zł | 36 zł |
Celulozowy Wypełniacz Do Drewna | 175 ml | Puszka | 1 | 30 zł | 30 zł |
Barwnik Liberon (tek) | 500 ml | Puszka | 1 | 42 zł | 42 zł |
Lakier Liberon (matowy) | 500 ml | Puszka | 1 | 71 zł | 71 zł |
Farba w Sprayu (czarna) | 500 ml | Puszka | 1 | 40 zł | 40 zł |
418 zł |
Wykonano: Wrzesień 2014 | Opublikowano: Kwiecień 2015